Cookies mogen toch niet ?!

Wordt de cookiewet wel versoepeld?

Afgelopen donderdag 20 december (2012) was het volop in het nieuws: Cookies geplaatst door een websitestatistiekenpakket mogen toch. In een brief van Minister Kamp aan de Tweede kamer zou hij te kennen geven dat cookies gebruikt door websitestatistieken zouden zijn toegestaan zonder toestemming van de bezoeker. Zoals dit in de media naar buiten is gebracht is wel heel kort door de bocht want de versoepeling is alleen van toepassing onder bepaalde voorwaarden.

Over de versoepeling van de Cookiewet heb ik afgelopen donderdag ook geschreven. Zie mijn vorige bericht. Daar maakte ik een duidelijk voorbehoud dat de versoepeling niet voor bepaalde websitestatistiekenpakketen, waaronder Google Analytics geldt. In de brief van Minister Kamp wordt duidelijk omschreven dat de informatie uit een cookie niet gedeeld mag worden. De informatie uit Google Analytics wordt niet alleen door de websitebeheerder gebruikt maar ook Google doet er zijn voordeel mee.

Te vroeg gejuicht?
In de brief staat ook echter dit: “.. er mogelijkheden zijn de wet zo toe te passen dat voor het plaatsen en lezen van
first party analytische cookies geen toestemming hoeft te worden verkregen van de gebruiker.” En ook “In overleg met OPTA zullen de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan zodat het toestemmingsvereiste niet van toepassing is, nader worden uitgewerkt.”
Met andere woorden; De wet is nog niet gewijzigd, er wordt alleen gesproken over mogelijkheden om de wet te wijzigen en hoe de OPTA hiermee om moet gaan.
Uit andere bron lees ik echter dat een wijziging van de wet niet mogelijk zou zijn omdat de richtlijn van de EU bindend is en een wet die afwijkt van de richtlijn is in strijd met Europese regels.

Door al het geharrewar en alles wat er gepubliceerd is is het er niet duidelijker opgeworden maar ik kan niet anders dan constateren dat:

Uw website dient aan de wetgeving te voldoen en dat is op dit moment inclusief het informeren over en toestemming vragen voor het gebruik van cookies.

Dit betekent dat alle websitestatitiekenpakketen die cookies plaatsen nog niet zonder toestemming hun informatie mogen verzamelen.

Scenario’s.
Dat de onduidelijkheid over de cookiewet en de toepassing er van niet bijdraagt aan de acceptatie er van mag duidelijk zijn. Dit zie je ook in de uitwerking ervan op verschillende websites. Voor diegene die nog geen actie heeft ondernomen zijn er mijns inziens enkele scenario’s waaruit men kan kiezen:

De struisvogel.
U steekt uw kop in het zand. U neemt geen actie en wacht af of niets doen gevolgen heeft. U riskeert dan een waarschuwing of zelfs een boete van de OPTA. Hoe gering, mijn inziens, die kans daarop ook is.

Het braafste jongetje van de klas.
U neemt geen enkel risico en u plaats naast de informatie over cookiegebruik een pop-up of andere oplossing op uw website waarmee u om toestemming vraagt. U betaalt uw websitebouwer eenmalige om dit in te richten en u neemt de onbetrouwbaarheid van uw websitestatistieken voor lief.

De voorzichtige rebel.
U verzet u zich tegen de haastige en ondoordachte manier waarop de wetgeving is ingevoerd door geen toestemming te vragen. U toont wel uw goede wil door op uw website uitgebreid te melden welke cookies worden gebruikt, hoe lang deze op de computer achterblijven en wat u met de informatie uit deze cookies doet.

U zult zelf uw keuze moeten maken. Ik neig momenteel meer naar de laatste.

 

 

    please add slider images

Spam via het contactformulier

Spam via contactformulieren is een groot probleem voor website-eigenaren. Spam maakt niet alleen dat je mailbox volloopt met ongewenste berichten, maar kan ook een veiligheidsrisico vormen voor jouw website. In dit artikel bespreek ik de meest gebruikte technieken om contactformulierspam te voorkomen.

Zoekmachine Google

Alles wat je moet weten over “Google Mijn Bedrijf”

Elke dag zoeken duizenden mensen op Google naar bedrijven zoals dat van jou, daarom is een opvallend bedrijfsprofiel een must.Door belangrijke gegevens over jouw bedrijf op te slaan in jouw “Google Mijn Bedrijf” vermelding verbeter je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Maar wat is Google Mijn Bedrijf eigenlijk en hoe claim jij jouw vermelding? […]

Meer winkelbezoek dankzij online zichtbaarheid

De aandacht die de consument heeft voor jouw winkel begint online. Een goede online presentatie kan ervoor zorgen dat personen die zich online oriënteren de fysieke winkel bezoeken. Want het zal uiteraard geen geheim zijn …

Wordpress theme - Hypotheek Advies Centrum

Het ideale WordPress theme

De keuze uit Wordpress themes is enorm en als je op zoek bent naar een nieuwe lay-out voor je website is het maken van een keuze bijzonder lastig. Bij Vincire Websites+ pakken we het liever anders aan.