Uw eigen QR code maken

Ze verschijnen meer en meer in het straatbeeld, in de krant en op producten: QR-codes.  Die gestippelde vierkantjes die je met een smartphone kunt scannen en je vervolgens meer informatie, vaak op een website, voorschotelen.

Wat is een QR code?

Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die in 1994 is ontwikkeld voor de autoindustrie.

De letters QR staan voor Quick Response en is ontwikkeld om snel auto-onderdelen te identificeren. Een QR code is echter veel breder in te zetten en je ziet dat in Japan de QR codes volop worden gebruikt in tijdschriften, op posters, bushaltes en op visitekaartjes. De reden hiervoor is dat men in Japan al langere tijd beschikt over gsm-telefoons met een camera en internettoegang. Het is ook niet vreemd dat iemand op het idee kwam om de QR-code te gebruiken voor het makkelijker toegankelijk maken van websites.

Het intypen van een URL  (domeinnaam) is op een mobiele telefoon is niet altijd even eenvoudig. Een QR code maakt dit intypen overbodig. Om een een QR code te genereren wordt een URL gecodeerd tot een code, die wordt afgedrukt in bijvoorbeeld een krant, op een poster, of op de verpakking van een product. Simpel door het richten van een mobiele telefoon op de QR-code, maakt de URL zichtbaar op het scherm van de telefoon en de webpagina kan worden bezocht.

Oudere telefoons nemen een foto van de QR code. De code wordt daarna door een programmaatje (QR-lezer) omgezet in een URL. Meer moderne smarttelefoons hebben een QR-codescanner, die de code direct decoderen. Zo hoeft er niet eerst een foto van de QR code gemaakt te worden. Dit maakt het scannen van een QR-code realtime en dus snel.

Wat kan ik met een QR code

Er zijn vele toepassingen voor een QR code te bedenken naast het toegankelijk maken van websites.

Met een QR code extra informatie aanbieden via een poster.

Op een poster of reclamebord is de ruimte om een boodschap over te brengen beperkt.  Door het afdrukken van een QR code kan een website makkelijk worden bezocht waarop aanvullende informatie is te vinden. Als de persoon de informatie interessant vindt kan hij of zij deze in zijn mobiele browser als favoriet toevoegen om later nog eens te bekijken. Wat ook tegenwoordig veel wordt gedaan is de informatie online met anderen delen via bijvoorbeeld social media. De informatie wordt dus niet alleen bewaard maar ook onder een grotere groep personen verspreid.

Aanvullende informatie via een QR code op een etiket of verpakking.

Heeft u ook wel eens een product in handen waar u meer over wilt weten? Een recept waarin deze groente uit de supermarkt kan worden gebruikt. Of installatietips voor het monteren van een lichtschakelaar. Of zelfs een video waarin het aansluiten van de schakelaar wordt gedemonstreerd. QR codes bieden de mogelijkheid om deze aanvullende informatie toegankelijk te maken.

Call to action in uw mailing.

Of als u een brief of mailing verstuurd en de geadresseerde wilt oproepen contact op te nemen. “Scan en bel mij voor meer info”.

Maak uw eigen QR code.

U ziet het de mogelijkheden zijn legio. QR code slaat een brug tussen gedrukte en online uitingen. Maak kennis met QR code en bedenk uw eigen toepassing.
Genereer uw eigen QR code, eventueel met uw logo, op : QR totaal

Probeert u de QR code eerst zelf uit voordat u deze gebruikt. Het zou vervelend zijn dat door een (type)foutje uw QR code niet correct werkt.

    please add slider images

Spam via het contactformulier

Spam via contactformulieren is een groot probleem voor website-eigenaren. Spam maakt niet alleen dat je mailbox volloopt met ongewenste berichten, maar kan ook een veiligheidsrisico vormen voor jouw website. In dit artikel bespreek ik de meest gebruikte technieken om contactformulierspam te voorkomen.

Zoekmachine Google

Alles wat je moet weten over “Google Mijn Bedrijf”

Elke dag zoeken duizenden mensen op Google naar bedrijven zoals dat van jou, daarom is een opvallend bedrijfsprofiel een must.Door belangrijke gegevens over jouw bedrijf op te slaan in jouw “Google Mijn Bedrijf” vermelding verbeter je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Maar wat is Google Mijn Bedrijf eigenlijk en hoe claim jij jouw vermelding? […]

Meer winkelbezoek dankzij online zichtbaarheid

De aandacht die de consument heeft voor jouw winkel begint online. Een goede online presentatie kan ervoor zorgen dat personen die zich online oriënteren de fysieke winkel bezoeken. Want het zal uiteraard geen geheim zijn …

Wordpress theme - Hypotheek Advies Centrum

Het ideale WordPress theme

De keuze uit Wordpress themes is enorm en als je op zoek bent naar een nieuwe lay-out voor je website is het maken van een keuze bijzonder lastig. Bij Vincire Websites+ pakken we het liever anders aan.